2014. január 24., péntek

Korongos masszák tesztje :Creaton 208 , Creton 966 Flammfeste

Az Interkerámtól kaptam ismét kipróbálásra 2 féle masszát.

A 208-as öntőmasszáról már írtam korábban,most beszámolok annak korongos változatáról is.
Nagyon plasztikus,jól korongolható magas tüzű agyag.
10 db vékony falu fél literes bögrét korongoltam ,amelyeket fél napi szikkadás után füleztem meg. A füleket ugyanabból az anyagból kézzel húztam. A bőrkemény bögrére felkarcolás után a valamivel puhább füleket a saját anyagával ragasztottam föl.  1 db-ot próbaképpen a meleg fűtőtesten szárítottam ezután, a többit letakarás nélkül a műhely 18-20 C -os hőmérsékletén.
Az erőltetett szárítást  nem kedvelte az anyag,kezdett a fül lerepedni, de még időben levettem a gázkonvektorról és sikerült megjavítani.
A lassabban száradó bögrék fülének felén tapasztaltam még enyhe kezdődő repedést,de ezek könnyen eltüntethetőek voltak egy ismételt átsimítással és később az égetések után sem jelentkeztek ismét.
Óvatos szárítással ezek a hibák valószínűleg elkerülhetőek teljesen.
A száradó és a száraz nyers cserepek nyers szilárdsága kitűnő, jól kezelhetőek voltak. Száradás közben nem görbültek el.
960 C-os zsengélést követően mázoltam , majd égettem a bögréket.
900 C-os zsengélés elegendő.
A mázas égetéseket 1200,1250 és 1270 C-on végeztem.
1250  és 1270 C-os égetések után teljesen tömörre égtek ,de az 1200 C tüzet kapott cserép is csak nagyon lassan,szinte észrevehetetlenül szívta csak a nedvességet.(vízfelvétel 5 % )  Valamennyi db hibátlanra égett,repedések és görbülések nélkül.

 A következő bögrék belsejét színtelen ,transzparens mázzal láttam el,itt jól látható,hogy milyen színűre ég a cserép.


Összegzés :  A Creaton 208 egy nagyon jól használható,plasztikus massza amely széles hőmérséklet tartományban tömörre égethető.
Cserepe világos krémszínű. A fülezett áru óvatosan szárítandó.



A másik anyag újdonságnak számít a Creaton cég választékában.



A fóliázott massza kissé keménynek tűnt a korongozáshoz, de miután hozzácsapkodtam az asztalhoz és jól átgyúrtam, kissé megpuhult és pont jó lett az állaga. Érződött rajta, hogy valószínűleg sok soványító adalékot tartalmazhat,de még jól korongolható volt.
1 db fazekat és 4 db 30 cm körüli átmérőjű laposabb edényt korongoltam, amelyeket másnap bőrkemény állapotban fülekkel is elláttam. Száradás közben az edények nem görbültek el ,de a fülek a legóvatosabb szárítás ellenére is  erősen repedtek a ragasztások helyén.
A repedéseket próbáltam papírmasszával többször is eltüntetni,de ezek az égetések után ismét jelentkeztek.




 A  960 C-os zsengélés után az elérhető legalacsonyabb hőtágulású VTR 213 mázzal  mázoltam az edényeket,egészen vékonyan .
Az 1150  , majd az azt követő 1200 C-os égetés után is erősen nedvszívó cserepeket végül 1250 C-on sikerült tömörre égetnem.

Így néz ki 1150 C-on égetve:
A fazék jobb oldali részét egy pillanatra vízbe merítettem. Jól látszik,hogy azonnal felszívta magába a vizet és sötétebb lett a színe.
 1250 C után :
Ez már tömörre égett.
A fül a ragasztásnál kissé berepedt. a máz erősen hajszálrepedezett.

 A mázatlan cserép égetés közben már kissé összeragadt az égetőlapra frissen felkent szigetelő engobbal, amit flex+gyémántlap segítségével csiszoltam le.
A cserép színe világos, drapp.
Nem görbültek el és csak 1 db 2-3 mm-es masszafúvódást találtam a 2 db edényen. A máz simára,fényesre égett  és nagyon apróra összerepedezett a nagy hőtágulási különbség miatt.
Az egyik edényt 1/3 részig megtöltöttem hideg vízzel majd a gáztűzhely legnagyobb égőjére raktam közvetlenül a legnagyobb lángra .
 A vizet gond nélkül fölforraltam benne,eddig 2 alkalommal.Nem repedt el.

Összegzés :
Kissé,de nem zavaróan tixotróp. Még jól korongolható,száradáskor és égetéskor nem görbül. A fülezés után rendkívűl óvatosan szárítandó, mert különben a ragasztásoknál reped.
A gyárilag ajánlott max 1200 C fok nem elegendő, ha főzőedényt akarunk belőle készíteni. Ezen a tűzön égetve porózus marad és beszívja a folyadékokat ,mivel nem készíthető rá olyan máz amelyik ne repedezne rajta össze.
Rakuzáshoz ajánlom kipróbálni, esetleg meg lehetne próbálni olcsó égetőlapot készíteni belőle 900, legföljebb 1000 fokos használatra.
( A hőtágulási tényezője 1140 C-os előégetés után mindössze 2.5 x 10 -6  1/C, ami közel áll a cordierit lapokéhoz !!!)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése