2013. február 22., péntek

Lángálló massza

Kipróbálásra kaptam 5 kg különleges masszát a Budapest kerámiától.
Sibelco gyártmányú és a neve Flameproof, magyarul: lángálló.
Íme az adatlapja:
Már a megjelenése is különleges, mert fekete.
Az adatlap szerint nagyon extrém tulajdonságokkal kell bírjon 1100-1150 C fok között kiégetve, mivel a hőtágulási tényezője kb azonos egy cordierit égetőlapéval. Olyan alacsony a hőtágulási tényezője,hogy erre nem is lehet hajszálrepedés mentes mázat találni /készíteni. Ez az extrém alacsony hőtágulása lehetővé teszi elméletileg ,hogy lángálló föző edényeket készítsünk belőle
Hogy erről megbizonyosodhassak korongoltam belőle 2 db fazekat. A massza kissé kemény volt de még használható. Az egyik edényhez csak átgyúrtam az agyagot a másikhoz kissé puhább anyagot készítettem. A  massza teljesen  "normális " agyag módjára viselkedett. Jól korongozható,van tartása és nem különösebben érzékeny a szárításra. A frissen kikorongolt edény a meleg gázkonvektoron szikkasztva nem repedt és nem görbült el, néhány óra múlva fel lehetett fülezni.
A visszaesztergálás során előfordult benne néhány nagyobb szemcse, de nem volt túl zavaró. A bőrkemény edény gyönyörűen kifényesíthető egy db vékony műanyag zacskóval-ha valaki nem akarná később bemázolni.A fülezés után, letakarás nélkül,,gipszkarton lapon hagytam tovább száradni. Másnapra az egyik fülezés mentén kicsi repedést találtam- úgy látszik nem ártott volna kissé lassabban szikkasztani . 
A nyers tulajdonságait tekintve ,mindent összevetve ez egy jól korongolható,könnyen kezelhető anyagnak tűnik. A színe nekem kissé furcsa,szokatlan, de szerencsére a kézről, szerszámokról könnyen lemosható.
Egy fénykép a félig száradt edényről:

Zsengélés,majd mázas égetés után folytatom a beszámolómat.
A zsengélés elmaradt ,mert nyersen mázoltam szórópisztollyal.
Kiégettem 1150 C-on,külön az edényt és a fedőt. Egyik sem görbült el a legkisebb mértékben sem. Az edény színe kellemes sötétbarna lett. A cserép csaknem teljesen tömörnek néz ki Az elérhető legkisebb hőtágulású ólommentes frittel mázoltam,
belül vastagon, kívül lehelet vékonyan. A vastag mázon látszik, hogy erősen háriszos, kívül a vékony, de szép mázon nem látszik annyira.
Az edényt félig hideg vízzel megtöltve lángelosztóval letakart gázlángon melegítettem a víz felforrásáig. Ezután a forralást a nyílt lángon folytattam. Az edénnyel nem történt semmi, kíválóan bizonyított az első próbán. Persze ez még kevés a boldogsághoz, majd a további mindennapos használat dönti el , hogy mit bír ki ez az új anyag. Minden esetre amit eddig mutatott az nagyon bíztató !






Kipróbáltam az anyagot rakuzáshoz is.
Tökéletesen alkalmas !!
Szándékosan nagyon sokáig hagytam hűlni a szabad levegőn,letakarás nélkül. A legkisebb jelét sem mutatta a repedésnek a cserép. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése