2013. február 9., szombat

Február 09. Masszapróba KPCl PC 975B porcelán öntőmassza. Kristálymázas égetés.

A Budapest kerámia volt olyan szíves  ingyen rendelkezésemre bocsátani egy zsáknyi KPCl PC 975B jelzésű porcelán öntőmasszát.
(Interkeram-nál is kapható )
Ez egy kimondottan oxidációs égetésre kifejlesztett massza 1230-1260 C-ra. Sajnos nem volt adat a folyósításra, de vízüveg és szóda segítségével sikerült viszonylag könnyedén megfolyósítani.
(1720 g/l ).
Időközben Tóth Lajos úr elküldte a masza adatlapját, amely szerint 0.2 % Dolaflux B-vel ajánlják folyósítani.
Jól önthető,15-20 perc alatt érte el a kb 2.5-3mm falvastagságot az öntvény. Nagyon szép lett a belső felülete is. Nem túl gyorsan vált el a formától, mert "sikerült " kissé túladagolni a folyósítószereket.
A nyers szilárdsága porcelánszerű,nem túl nagy ,de jól kezelhető. Vázákat,hamutartókat és füles bögréket készítettem. Eléggé jól száríthatóak. 2 nap alatt tökéletesen megszáradtak.
A brutális szárítást nem szereti. Megpróbáltam 2 db bőrkemény csészét a forró kemencében tovább szárítani, berepedt a fülük a ragasztás mentén.( a wm Fuchs kőagyagmassza gond nélkül kibírja )
960 C-on zsengélve jól kezelhető és kellően porózus cserepeket kaptam amelyeket 1091 jelzésű Limoges porcelánmázzal mázoltam és 1230 C-on égettem ki.
Égetés után nem tapasztaltam görbülést vagy torzulást a porcelánok esetében nem meglepő kb 15 %-os zsugorodás ellenére sem.
Ime a termék. Balról jobbra a nyers, még nem bőrkemény ,a zsengélt és a készre égetett termék látható.



Szép áttetsző. Nem olyan fehér mint egy herendi porcelán,de nem is égett olyan magas tűzön és redukáló égetést sem kapott !
A máz szépen hajszálrepedés nélkül illeszkedik a cserépre. A cserép hőtágulási tényezője a neten talált adatok szerint 60 x10 -7 m/m C  .









A masszapróbáktól függetlenül kristálymázas vázákat is égettem.

Itt már csak 3 féle mázat használtam. Bonyolítja a képet hogy öntött és korongolt tárgyak is vannak köztük. A kristálymázak nagyon érzékenyen reagálnak minden változtatásra, így a cserép anyaga sem közömbös .



 

 

 









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése